40dice.cz

Několik hráčů české w40k scény se dohodlo a rozjelo tento blog 40dice.cz , kde budeme postovat reporty, zajímavé fotky, rozebírat různé taktiky a podobně. Doufáme že si zde každý fanda w40k přijde na své.
Pokud máte pocit, že občas také můžete přispět do obsahu 40dice.cz, stačí kontaktovat některého z autorů nebo na mejl greg@fmx.cz . Předem díky

neděle 21. listopadu 2010

Když kostky nepřejou

To hlavní a krásné co dokáže na první pohled prohranou hru zvrátit a vyhrát jsou ty malé šestihranné potvory, které právě díky faktoru náhody dělají mnohdy hru zajímavou a někdy až napínavou. Nicméně stejně tak jako dokáží prohranou hru ještě otočit, dokáži i přesně naopak vyhranou hru totálně projet, nebo pro jistotu jakékoli iluze pohřbít už v prvním kole. Já osobně na kostky moc nadávat nemůžu, snad krom poslední hry v Budapešti mi jinak padají průměrně nebo spíš vím o hodně hrách kdy padaly doslova luxusně (Thalas nebo Instant by mohli po Karaku vyprávět).Nicméně je u nás spousta hráčů, kteří to mají přesně opačně a prakticky už dopředu počítají, že zase nic nehodí. Za všechny si dovolím citovat Otzdraka „twinlink=2xpojištěný důvod proč netrefit“. Trochu jsem nad tím přemýšlel proč to tak je a případně jestli s tím lze něco dělat.

A.Koupit druhé kostky
Bohužel jak mě přesvědčil Alex, tohle nefunguje, je úplně jedno jakými kostkami házíš když házíš jak lama J Navíc přiznejme si, bylo by to až moc jednoduché řešení.

B.Dice friendly roster
Ano, věřte nebo ne, jsou rostry které jsou na kostkách závislé méně nebo naopak více. Typickým nevýhodným rostrem jsou 3+ armády, šmoulové pak úplně konkrétně. Co se týká sejvů tak do vás může střílet vše a každý třetí wound je smrtící, přesněji 33%. Trochu větší střelba od protivníka nebo větší assault a těch pár mariňáků je pryč. Ještě hůř jste na tom při střelbě, máte třeba trubku v taktikále a střílíte třeba na chiméru. Balistika 3+, pak proti 12, takže aspoň 5+, to už máme cca 25% šanci a pak alespoň wreck, takže dalších 5+ a rázem je to cca 8% že bude chiméra zničená. Máte pak takové trubky třeba 4, matematicky šance cca 32% což furt není žádná výhra a navíc pokud to opravdu nehodíte tak už vás to pěkně sere. Neřešme jestli je to přesné či nikoli, jediné co chci říci je, že takováto armáda je těžce závislá na kostkách. Naproti tomu třeba motorizovaná garda, sejvy skoro neřešíte, místo toho jste deklasovaly všechny oponentovy zbraně se silou 5 a menší k zrezivění. Síla 6 a 7 pak toho taky moc nepředvedou když jsme si před chvílí řekli jakou šanci má trubka se silou 8. Na střelbu máte k dispozici buď linkované zbraně nebo opravdu hromadu výstřelů jako třeba gatling. Tomu všemu já říkám jisté hity. Z praxe 6 TL lascannonů se rovná 5 hitů, 12 TL autocannonů se rovná 10 hitů, punisher s paskem z 23 výstřelů na 3+ se rovná 15 hitů, ve všech těchto případech pokud střílíte proti pěšákům, většinou dál woundujete na 2+ nebo 3+ což je další hromada jistých woundů. Prakticky vám ublíží jen minimum soupeřových zbraní zatímco vy mu vším s pravděpodobností na wound 50+%. Podobně jsou na tom razorspawny a další. Tady neřešme konkrétní situace, které jsem počítal, jen se snažím prezentovat co je a co není roster závislý na kostkách, tudíž i na tom pokud po nějakou dobu budou házet podprůměrně.

C.Statistika – ať to kostky nebo my vidí
Tohle jsem nedávno vyzkoušel už se zoufalým Alexem a výsledek byl minimálně zajímavý. Prakticky a jednoduše. Nalinkujte si na papír šest sloupců a dělejte si čárku do daného sloupce pro každý, ale opravdu každý hod kostkou, i pokud jich házíte třeba 20 v jednom assaultu, spočtěte zvlášť jedničky, dvojky, atd, pak hoďte woundy a zase vše zaznačte. Vsadím se že z výsledku budete překvapeni. I když vám chcípne půlka armády, nic nesestřelíte, nikam nedoběhnete a na morálku ještě utečete, nakonec zjistíte že jste nejvíc hodili 3, 4 a 5 (v našem případě) a že kostky vlastně házeli nadprůměrně J

D.Dice wenches
U nás se pomalu rozmáhá také více a více. Prostě vezmete na víkendový turnájek svojí přítulkyni sebou a aby se nenudila, necháte jí házet kostkami za vás. Já osobně v tomhle vidím jednu obrovskou výhodu, kterou mi předvedl Thalas s jeho přítelkyní na Karaku a to, že i když přítelkyně hází ještě hůř jak vy, tak místo toho aby byl člověk nasraný a měl chuť těmi kostkami po někom mrdnout, po fakt špatném hodu kouknete do smutných očí přítelkyně, které jsou jak vystřižené ze Shreka a pak už nezbývá nic než jen říci “tím se netrap, ty za to nemůžeš.”. Pro tenhle ten moment, kdy člověk zůstane nad věcí považuji tento způsob boje proti špatným kostkám za nejvhodnější.

10 komentářů:

  1. Schodou okolnosti jsem ohledne kostek nedavno psal na Hofy. Duvod byl jednoduchy - z asi peti reportu z nejakeho turnaje se ve crtyrech alespon v jedne bitve svedl negativni vysledek na kostky.

    Ja v tomhle sdilim nazor clovicka z blogu WWPD: "pokud dovolite, aby vysledek hry zavisel na jednom nebo dvou hodech, tak neni chybou kostek ze prohrajete, ale je to vase chyba". Pokud navic nekdo svadi vysledek sve prohry na kostky, tak tim schazuje sveho oponenta, ktery musel na vyhre makat.

    Ano videl jsem treba na poslednim karaku situace, kdy muj souper tri kola po sobe nebyl schopne udelat absolutne nic twinlinkovanym lascanonem, ale to je nejakych 7 nebo 8 hodu kostkou z nekolika stovek, ktere se behem hry odehraji. Stejne tak jsem videl kdyz vybuch meho droppodu zabil souperi nejakyc 5 modelu v PA, nebo kdyz souper dvakrat failnul morale test na 10- ale porad to je jen par hodu. Ani v jednom pripade ale prohru nezaridily hody, ale spatna takticka rozhodnuti.

    Lide si casto pletou prumerne hodnoty a pravdepodobnost. To, ze ze sesti vystrelu by na 3+ a 4+ mely padnout prumerne dva woundy jeste neznamena, ze ostatni varianty jsou nemozne a zvlaste pak u mensiho poctu hodu, kde pravdepodobnost jineho vysledku je porad jeste dost vysoka. Ono kostkam je totiz navic jedno jestli na tomhle jedinem hodu zavisi zivot vaseho nejnabouchanejsiho hrdiny, a to, ze mate 2+ ward sejv jeste neznamena, ze prvni hod na sejv proti obycejnemu lasgunu nebude jednicka.

    Pokud vam tedy nepadne jednicka ve 119ti hodech ze 120ti po sobe jdoucich tak prestante brecet nad tim, jak vam neprejou kostky a zmayslete se nad tim, co vam opravdu prohralo hru.

    OdpovědětVymazat
  2. S Jadem v některých věcech nesouhlasím. Zažil jsem hry, kdy mi vítěz duelu řekl sám, že hra byla špatná, protože mi to prostě nepadalo. I já jsem to řekl některým hráčů. Že rozehrané to bylo zajímavě, ale prostě mu to nepadlo. Myslím, že kostky mohou značně ovlivnit vývoj hry ať máš sebelepší build a sebevětší skills, taktiku atd.
    Nemyslím si, že když někdo řekne, že mu to prostě nepadalo, že tím shazuje výkon protivníka. Poražený spíš pouze konstatuje, že v okamžicích kdy skutečně potřeboval ten který klíčový hod, tak to tam prostě nepadlo. A šlo o každý jeden klíčový hod. Tu raketa, tu lascannon... nebo o velké množství hodů za celou hru???

    Kostky nepodléhají ničemu, jen sami sobě :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Jasně, otázka je, jestli hráč, kterému klíčový hod nepadl, má další eso v rukávu.

    jak je to potom, když někdo řekne, mě to padalo jakž takž, někdy jo, někdy ne, ale protivníkovi to padalo prasácky... :-)

    Nevím kolik her mám odehráno, ale myslím, že kostky výsledek mohou ovlivnit. Jak píše Toshiro, jeden jednotlivý hod zásadně neovlivnil hru. Problém je, když takových hodů je opravdu víc. Myslím, že kdyby Toshiro zapátral ve své paměti, určitě si vzpomene alespoň na jeden okamžik, kdy mu to nepadalo :-) až to bylo trapný :-) Některý lidi nemají možná potřebu vymlouvat se na kostky, někteří se skutečně vymlouvají a někdo prostě konstatuje, potřeboval jsem 3x 3 a na kostkách byla jednička vedle jedničky... možná, že tohle je hod, který zásadně neovlivní hru... možná že je. Těžko soudit.

    OdpovědětVymazat
  4. Matně si vzpomínám na hru s Alexem Haišmanem na Karaku. Vyhrál jsem. Bylo to super, protože skoro všechno, co jsem potřeboval hodit - od hitů, přes pene a woundy po covery a savy jsem hodil. Na druhou stranu si myslím, že ty svoje razorbaky posadil do zadu jak kachny a spoléhal na cover, který při větším počtu střel na něj prostě jednou nepadl... a pak mi to zase padlo a brzo byl bez Vindiho, Landraidra, razorbacku, v čoudu měl troopy, termity is charakterem a prostě všechno. Když si na to vzpomenu. Nepadal mu save za save, covery, nic. Otázkou je, do jaké míry tomu přispěl on i já. Myslím, že to množství střel, které do termitu i s charakterem šlo udělalo svoje tak jak mělo. Bylo po termitech... tu cover, to invul, tu save... Ale asi stačilo, aby mi těch 1, 2, 3 padlo méně... no... nevím, nevím. Neumím posoudit do jaké míry přišlá výhra pro mne skrz jeho taktické chyby (pokud to bereme tak, že ten kdo prohrál, dělal chyby)a na kolik se na výhře podílela štěstěna v podobě kostek.

    OdpovědětVymazat
  5. rybnik: ano zazil jsem nekolik her kdy mi souper rekl ze mi to nepadalo a zazil jsem nekolik her kdy jsem to souperi rekl ja - uprimne receno vetsinou to bylo proto, aby se souper necitil nejak spatne ze prohral. A ano kostky muzou ovlivnit hru, netvrdim ze ne. Nicmene prave proto, ze to tak je dobri hraci nevsazeji na 'jistotu' nejakeho hodu a jsou mnohdy schopni se 'vyhrabat ze sracek' do kterych je hazeni dostalo.

    Co se tyce toho schazovani/neschazovani soupere. Pokud vim proti komu hraju a vim ze to bereme oba jako legraci, tak mi nedela problem 'z legrace' nadavat na kazdy pokazeny hod. A taky jsem si behem turnaje parkrat postesknul, ze pokazde kdyz vyhodim ty tri melty na stul, tak nedokazou sejmout ani jedno pitome rhino. Nicmene pokud neznam sveho soupere a na konci bitvy pronesu neco ve stylu - "vyhral jsi jenom proto, ze ti to vsechno napadalo", tak to podle meho neni vuci nemu fer. Stejne tak nepovazuju za fer kdyz nekdo napise do reportu, ze souperi padalo vsechno a me nepadalo nic - tam uz se to urcite neda povazovat za friendly postuchovani.

    Co se tyce posledniho prispevku tak s tebou naprosto souhlasim. Pokazde kdyz mam chut rict, ze mi to posraly kostky, tak se proste misto toho zkusim zamyslet nad tim, jestli jsem neudelal nejakou volovinu, diky ktere jsem se do dane situace dostal. A alespon v mem pripade vetsinou dochazim k zaveru, ze jsem ji udelal.

    toshiro: add b - ja myslel ze zrovna ty tvoje jsou docela dice friendly ;-)

    add c - presne to jsem si jednu dobu vyzkousel a vysledek presne dal za ravdu tomu, co jsem ocekaval - zadne velke vyboceni se nekonalo.

    OdpovědětVymazat
  6. ade: jj, to je jasné, tak nějak to z těch zadních stolů cítím, že ti vepředu mají divoké plány jak to udělat, když jim jejich melta neodvede potřenou práci... tzn., mají nějaké to další eso v rukávu.

    Shazování - z úhlu o kterém píšeš jsem se na to nedíval. A máš pravdu, že použít padalo/nepadalo v některých souvislostech, může vyznít nepěkně.

    Jediné nad čím jsem se zamyslel po oné výhře bylo to, že jsem asi vyprodukoval tolik střelby a tak jsem ji dělil nebo soustředil, že to přineslo kýžený efekt. Příliš jsem se nezamýšlel nad tím, jestli soupeř udělal chybu či ne, protože jsem viděl tu masu mých kostek, které padly a masu jeho, který nic. Ale je možné, že jsem někde podvědomě cítil, že v tom asi bude něco víc. Ale opravdu nevím, nejlepší by bylo sednout si s Alexem do hospody a rozebrat to :-) Dokonce je možné, že jsem po této hře řekl, že kdyby mu to padalo lépe, myslím, že by vyhrál. Ale to jsem opravdu nepřemýšlel, jestli je to v něčem víc než těch kostkách. :-)

    A už toho nechám a nepíšu.

    Jo ještě chci říct, že tenhle web/blog je super. Jen to chce víc článků. Bral bych tu články s rozborem nějaké herní standartky :-) některé další mylné představy o pravidlech atd.

    A poslední věc. Na minulém OC jsem projel 4 hry. A vnitřně cítím, že to bylo rosterem a mojí neschopností s tím hrát. No a taky trochu těma kostkama... :-) :-) Takže kdo tam se mnou hrál, nevím jestli mám chtít slyšel utišování skrz ty kostky nebo krutou pravdu :-) hezké odpoledne všem!

    OdpovědětVymazat
  7. "Jo ještě chci říct, že tenhle web/blog je super. Jen to chce víc článků. Bral bych tu články s rozborem nějaké herní standartky :-) některé další mylné představy o pravidlech atd."

    Tohle me jen tesi, stejne tak jako me tesi kazdy clanek u ktereho blika 10 vic prispevku v diskuzi:) Kazdopadne jsme jen lidi a tenhle web si musime psat samo, takze pokud nekdo mate napad a chut napsat sem tma nejaky clanek, rozbor, repost, cokoli rad vam dam pristup a pojdme tot u plnit spolecne! :)

    OdpovědětVymazat
  8. ad "štěstí" a "smůla" na kostkách. Zrovna po karaku jsem měl sto chutí koupit si nové. První 3 hry pohoda, poslední dvě tragédie. Hlavně s Majkolem to bylo fajn. Armáda s 4+invulem... člověk si řekne paráda. DP dostane 4 woundy ze střelby jedné jednotky, ok, vezmu kostky, nehodím ani jeden save, následuje herald kde ze 6W sejvuju 1.. pak když střílím na něco podstatného, hodím 1, když mi stačí 2 apod...


    Ale nestěžuju si. Rozhodně ty hry nepovažuju za špatně zahrané, protože když na začátku díky špatným save hodům přijdu o největší pres armády, musí zbytek plnit role na které není primárně určen a samo že z pohledu "obvyklého" průběhu hry jsem to zahrál jak lama... protože třeba plaguebeareři prostě nemají brát Cannise do combatu, ale když už nic jiného po ruce není...

    OdpovědětVymazat
  9. Je dobré pochopit, že někteří lidé neustálé nadávání na kostky neberou vážně, ale spíš jako téma hovoru...


    Je možné, že sem tam kostky nepadnou jak si přejeme, ale proklamovaná dlouhodobá nepřízeň je škodlivý sebeklam. Pokud to "nepadá" furt, bývá chyba jinde...

    OdpovědětVymazat