40dice.cz

Několik hráčů české w40k scény se dohodlo a rozjelo tento blog 40dice.cz , kde budeme postovat reporty, zajímavé fotky, rozebírat různé taktiky a podobně. Doufáme že si zde každý fanda w40k přijde na své.
Pokud máte pocit, že občas také můžete přispět do obsahu 40dice.cz, stačí kontaktovat některého z autorů nebo na mejl greg@fmx.cz . Předem díky

pátek 26. listopadu 2010

Dark Eldar - první pohled na nový kodex

Tak jsem si včera koupil nový kodex a prakticky nad ním spolu s Alexem, strávil celý večer. Musím podotknout, že ani jeden z nás nehrál nikdy dříve Dark Eldary, ale teď s novým kodexem by jsme se jim ani jeden nebránili :)

Na následujících řádcích nebudu rozebírat jednotku po jednotce do detailu a každého statu, spíš jen zmíním co mě v kodexu zaujalo nebo alespoň přivedlo k nějaké myšlence. Z konceptu celé army jsou zajímavé tzv. Pain Tokeny. Počítají se každé jednotce zvlášť a to vždy +1 za kakdou zničenou jednotku. Pokud má jednotka 1 token, automaticky získává Feel No Pain, tokeny jsou kumulativní, takže pokud získá další, má i Furious Charge a pokud získá tři a více má jednotka i Fearles. Zajímavé ještě je, pokud má třeba nějaký charakter jeden token a unita taky jeden a charakter se připojí k jednotce, bere se že celá jednotka má rázem dva a pokud se následně rozdělí, můžou se rozdělit libovolně, takže třeba charakter může odejít s oběma a jednotce nenechat žádný. Někteří charakteři navíc vstupují do hry s tzv. free tokenama, které můžou rozdělit mezi jednotky, případně některé jednotky už mají token v základu a nebo některý wargear může generovat další tokeny. Trochu škoda že bonusů za tokeny není více, případně né všechny jednotky je můžou využívat. Zajímavé jsou i staronové Combat Drugs (1: lepší run, 2: +1 WS, 3: +1 S, 4: reroll to wound, 5: +1 A, 6: bonus token), nicméně jednotek které drogy můžou použít je ještě méně než u tokenů.

Pojďme mrknout na charaktery, těch je v kodexu doslova požehnaně, hlavně těch unikátních je celkem 8 a tak logicky na hrách kde není SCH povolen budou noví DE lehce v nevýhodě. Zajímavý je hned první pán na holení a to bodově nejdražší Asdrubael Vect. Jeho hlavní vlastností, je možnost ukrást iniciativu na 4+, což Vám dává slušnou možnost začínat hru a to je přesně to co noví DE potřebují. Mimo to umí ještě dostat do hry transportní žehličku s pancíři 13-13-13 ale za šílených 200pts! Bohuže tenhle člobrda za 240pts i když má 4 woundy, má jen 4+ sejv a hlavně T3 takže velice jednoduše umře na instant. Zajímavá je i Lady Malys, která umožňuje přemístit některé své jednotky po deploji. V close combatu bude celkem šikovná Lelith Hesperax, která nejen že má asi nejlepší sejv ze všech DE a to 4+ invu a 3+ invu v cc, ale její útoky se rovnají rozdílu mezi jejím (WS9) a oponentovým WS plus základní 4A, plus kombinace, plus charge. Součty přesahující 10 tak nebudou vůbec vyjímkou.Urien Rakarth rozdá na začátku D3 tokenů, z Wrecků udělá troopy a vtipně si na začátku každého kola automaticky obnoví 1 wound (max do 3W). Duke Sliscus umožní reroll na drogy ale hlavně Raiderům, Venomům a Ravagerům (vše vehicly, první dva navíc transportní) umožní deepstrikovat a tento deepstrike není omezen tak jako u vehickle upgradu Retrofire Jets, kde je výslovně napsáno že embarknutá jednotka nesmí po deepstriku vystoupit, tzn pokud deepstrikujete transporty díky Dukovi, tak jednotky můžou vystoupit a hlavně i assaultit (odhaduji že to opraví první faq). Pro ty bystřejší z vás, které hned zajímá jestli mají nějaký boost na rezervy nebo aspoň na sketr, mám špatnou zprávu, nic takového! Dalším speciálem je Kheradrukh, což je takový vlk samotár (není IC) a do hry přichází z rezerv tak že může být umístněn kdekoli na stůl nemůže hned assaultit, ale pokud přežije soupeřovo kolo, umí se docela ohánět. Posledním unikátem je Baron Sathonyx na skejtu (Skyboard count as jump infantry), který nejen že k vaší kostce o to kdo začíná připočte +1, ale hlavně umožňuje hrát Helliony jako troopy, což jsou další skejťáci. Do HQ slotu můžete ještě použít nonunique Archona, Sucubuse nebo Haemonculuse. Poslední jmenovaný umožňuje opět hrát elitní Wrecky jako troopu, mimochodem celkově jsem si všiml častého boostu právě této jednotky. Všichni tři pak umožňují přikoupit ruzné varianty zbraní, počínaje lepšíma poissoned, power weaponama, zbraně způsobující instant death až po vtipnosti jako za každého zničeného IC nebo MC se charakterovi zdvojnásobí S (max 10) a další, až po vtipnou věc pojmenovanou Webway portál za 35pts. Ten může jeho majitel použít jednou za hru místo střelby, prakticky položí malou blastu ke své bejsce a z tohoto místa můžou až do konce hry přicházet modely z rezerv. Kodex nezmiňuje nic proč by nemohli nově příchozí jednotky rovnou assaultit, takže u fleet, jump a beast unit se můžeme těšit na pěkné přepadové peklo. Navíc tento portál nemůže být zničen a s trochou snahy lze dostat do hry až čtyřikrát! Netvrdím že hned tak někdo bude hrát rovnou čtyři, ale věřím že brzo na stole uvidím něco na způsob kdy v prvním kole dva Haemonculiusové vyskočí z žehličky někde okolo středu stolu, vyhodí dva portály a od příštího kola se z nich budou hrnout hromady jumpackářů a beastek před kterými se soupeř téměř neschová.

Pojďme v rychlosti mrknout na Elity. Incubi nabízí asi nejlepší sejv mezi infantry a to 3+ a každý má power weapon, předpokládám že s těmito moc pěknými modýlky v samurajském duchu se budeme vídat na stolech často. Wracksové s T4 a 1 tokenem v základu, asi budou často hraní díky možnosti hrát je jako troopu. Grotesques jsou vylepšení a dražší Wracksové, prakticky 3W, 5T, 5S náhodně můžou způsobit škody ve vlastních řadách. Mandrakes mají naprosto luxusní modely bohužel pravidlově pro ně nevidím uplatnění, takže asi jen pro vyznavače flufu. Harlequins, kteří budou v cc určitě schopní, bohužel nebylo jim umožněno mít vlastní žehličku, což je může značně přibrzdit. Kabalitové pro změnu patří mezi střelecké jednotky Dark Eldarů a to jak ti elitní Trueborn tak ti troopoví Warriors. U elitních až šest týpků může v kombinaci mít Blastery (až 4) a Dark Lanci (až 2), ti troopoví pouze dva (1 Blaster, 1 Dark Lance). Jako druhý standardní troop choice jsou Wyches, které nabízí dostatečný potenciál v cc. Fast sloty jsou také docela zajímavé, v první řadě již zmiňovaní Hellions díky jejich rychlosti a pak ještě rychlejší Reavers na jetbikach (přesněji eldařích jetbikách). A když říkám rychlejší tak tím myslím opravdu rychlejší a to díky jejich turbo boostu až 36", navíc jednotce přes kterou přeletí způsobí D3 hitů S4 za každou jetbiku v unitě a upgradem lze zvýšit výkonnost až na D6 S6! Ještě tu máme Beastmasters kteří umožňují různé kombinace beastek. A Scourges což je spíš střelecké přepadové komando, kdy při deseti modelech dostanete až čtyři zbraně jako Dark Lance, Blaster tak hlavně nový vtipný Heat Lance (18" melta, lance, S6 Ap1).

Tím se pomalu dostáváme k vehicklům, kdy transportní jsou pouze dva a oba pouze jako dedicated transport, prvním je Raider s kapacitou 10 modelů a jednou Dark Lancou, druhý je Venom s kapacitou pouze 5 modelů a nějakou linkovanou flustačkou :) Z lehce pancéřovaných je tu ještě Razorving Jetfight se dvěmi Dark lancami a čtyřmi jednoranými S6 Ap5 Large balst raketami kdy díky upgradu Aerial Assault může stříet vššm při cruising rychlosti. Z těžce opancéřovaných (11-11-10) jsou tu starý známý Ravager se třemi Dark lancemi a opět s možností letět až 12" a střílet vším. A Voidraver Bomber, který opravdu bombarduje :)

V heavy slotech si našly místo ještě dvě monster creature, obě s T7, W3 a Sv3+, kdy mě zaujal hlavně Cronos Parasite Engine, který umí střílet placku, templatu nebo bojovat v cc a pokaždý když zničí soupeřův model, tak unitě do 12" přidá token.

Z nového kodexu Dark Eldarů mám smíšené dojmy. Ihned bych věděl co začít stavět ale zároveň musím říci, že jsem čekal větší peklo. Na některých speciálech se dá postavit zajímavé kombo, ale pro kompetitivní hraní, kde jsou bohužel speciálové většinou zakázáni, to moc platné nebude. Co se týká standardních misí, zde to mít DE také moc lehké nebudou. Díky potřebě transportu snad v každé unitě a celkově hodně levným modelům budete mít na stole opravdu hafo killpointů a pro střelecké armády i docela lehkých killpointů. S množstvím scoring unit to vidím podobně, zvlášť pokud zůstanete u troop v podobě Wytchek nebo Kabalitů, nic extra od nich nečekejte, vždy máte k dispozici hromadu elit nebo fástek, kteří stejnou práci odvedou mnohem lépe.

Čistě můj názor pokud bych teď chtěl začít s DE, šel bych buď cestou hromady Reavers jetbiků s Hellionama jako troopy díky Baronovi. Jako druhou možnost bych viděl Duka s hromadou naložených Raiderů co to zkouší deepstrikem s následným assaultem. Bez SCH pak nějaký mix všeho s tím že pokud mi šance 50:50 na začátek hry nevyjde budu to mít hodně těžký, zvláště proti střeleckým soupeřům.

Jak vidíte nové DE vy? Čim vás kodex zaujal? Případně co říkáte na nové modely? Podělte se s námi v komentářích...

5 komentářů:

  1. Toch
    Mě se docela libej, a to že nejsou šileně overpowered beru spiš jako pozitivum. Co mě mrzí že hodně těch peknejch komb je přez specialy, a tudiž kdo je nasadí nechť se připraví na vlnu nevole :), když už je teda nasadit muže..

    OdpovědětVymazat
  2. Na speciálech nic není, je to součást všech kodexů, někde jsou lepší, někde horší a když se podíváš na poslední kodexy, trend z 5.edičních kodexů+posledního 4.ed (démoni) je jasný - special charakteři prostě přinášejí armádám nové možnosti, ať už boost nebo čachry ve FOC apod. Řekl bych že proti speciálům jsou ti nejzarytější fluffeři, ale až jim vyjde nový kodex se speciálama určitě změní názor.

    OdpovědětVymazat
  3. Jsem za special charakters, jsou součástí kodexu a mohou se tudíž normálně nasazovat do rosterů.

    Ještě pořád nevím, proč se na některých turnajích zakazují. Zakazují se ještě? :-)

    OdpovědětVymazat
  4. bohuzel se zakazuji i na nejvetsich turnajich jako je ETC :( ja jsem jinak taky pro SCH, je videt trend kdy posledni kodexy vyslovene potrebuji specialy, snad az na gardu :)

    OdpovědětVymazat
  5. Toch
    jj zakazuji viz ETC, některy SCH sou ulet, ale až na některý megazlordy mi nevadí a ani "count as" mi nevadi, ale ještě je furt dost lidi co kolem toho remcaj..

    OdpovědětVymazat