40dice.cz

Několik hráčů české w40k scény se dohodlo a rozjelo tento blog 40dice.cz , kde budeme postovat reporty, zajímavé fotky, rozebírat různé taktiky a podobně. Doufáme že si zde každý fanda w40k přijde na své.
Pokud máte pocit, že občas také můžete přispět do obsahu 40dice.cz, stačí kontaktovat některého z autorů nebo na mejl greg@fmx.cz . Předem díky

čtvrtek 22. prosince 2011

Hledání oddychovky díl.1: Blood Bowl a Infinity

I když právě čtete blog věnovaný Warhammeru 40k, následující článek bude o jiných hrách. Prakticky celý tento rok jsme s klukama z naší olomoucké bandy, řešili pořízení nějaké další gamesy jako alternativu ke čtyřicítce. Hlavními důvody bylo vyplnění večerů na 40k turnajích kdy už většinou na další hru 40k není nálada a časově by se to mohlo už taky pěkně protáhnout. A samozřejmě pro hru sem tam i mimo turnaje, kdy třeba zrovna na 40k není chuť.

V Listopadu jsme se konečně dohodli a objednali Blood Bowl od Games Workshop, hra spočívá v zápase dvou fantasy týmu ve hře podobné americkému fotbalu. Krabice obsahuje všechno potřebné ke hře (hřiště, pravidla, atd..)  a hlavně tým orků a lidí. Samostatně se pak prodávají sety dalších týmů a objevil jsem i několik modelů od dalších firem, které jsou určené pro Blood Bowl a některé z nich vypadají doslova úžasně. Plán byl vyzkoušet hru, rozebrat si základní 2 týmy a ostatní dokoupí další týmy. Našprtali jsme pravidla a pustili se do několika prvních her. Na jednu stranu se mi ta myšlenka, že se na stole odehrává sportovní zápas, i když poněkud krvavý zápas, a ne opět válečná potyčka někde na planetě XY, docela zamlouval. Bohužel jsme se později shodli, že podle profláklého hesla "hry od GW jsou random pí..oviny", tak Blood Bowl je jejich král! Hra je sice postavená na turnoverech (nepovedený tackl, nehození-nechycení balónu, atd) nicméně právě tyto okamžiky rozhodují hru a často končí soupeřovým skórováním nebo v lepším případě dalším z nekonečné řady turnoverů. Tuďíž výsledek zápasu není ani tak tvořen taktikou nebo skillem hráčů, ale jen a pouze tím kdy se zrovna kostka rozhodne, kdo prohrál. Blood Bowl údajně získává více na půvabu až s hraním v rámci ligy, možná i pro to že něco jako "postavit nový roster" zde moc nejde, možná tak vyměnit celý tým a hry mezi 2,3 nebo 4 hráči pořád dokola asi rychle ztratí na zajímavosti.

Během testování Blood Bowlu jsem zaslechl o akci výměny GW her za Infinity a protože jsem se o Infinity trochu zajímal už někdy před rokem, posbíral jsem doma pár starých IG modelů a domluvil se s Jedim na transakci. Zde bych jen chtěl podotknout, že přístup z jeho strany je naprosto super a do pár dnů byly dvě základní krabice Infinity doma. Oproti Blood Bowlu už bylo našprtání pravidel trochu na dýl a prakicky do dnes se je ještě učím. I když základní principy hry jako Ordery (počet akcí na kolo), ARO (reakce v soupeřově kole), Normal roll vs. Face to Face roll a ještě pár detailů tvoří hlavní základ hry a vše ostatní už je tvořeno obrovskou škálou vlastností a vybavení jednotlivých modelů (veškerá pravidla je možné zdarma stáhnou z webu infinitythegame.com). Trochu jsem přeskočil to o čem vlastně Infinity je. Tak předně je to opět válečná hra z prostředí asi dvě stě roků v budoucnosti, ale oproti w40k by se dalo říci, že jde spíš jen o souboje dvou malých speciálních týmů, páč ve většině případů hráči hrají s armádami o 5ti až 10ti modelech. Někomu nemusí vyhovovat design miniatur, hlavně některé hight tech robotické rasy jako Aleph nebo PanOceania, v tom případě jste na tom stejně jako já a pro nás jsou tu rasy jako Haqqislam a Ariadna, kde modely vypadají mnohem víc "současně" a nutno dodat že jsou velmi detailní a celkově pěkně vyskulpené.

Samotná hra má mnoho zajímavých mechanizmů a musím uznat, že mně v mnoha věcech mile překvapila. Oproti w40k je to mnohem větší schovávačka a taktizování, protože cover se přičítá k sejvu a zároveň snižuje střelci BS, tudíž je velmi důležitý. Na druhou stranu v každé rase je několik CC jednotek, které se díky camo, výsadku (deepstriku), smoke granátům a podobným vymoženostem dokáží dostat protivníkovi do zad a nadělat pěknou paseku. Při střelbě se kalkuluje ze vzdáleností, používají se miny, naváděné střelivo, hackování, házení granátů a mnoho dalšího, na většinu hodů se pak uplatňují nejrůznější modifíry, což vaše šance na úspěch buď zvyšuje nebo naopak snižuje.

Mám odehráno několik her, včetně účasti na miniturnájku v Ostravě a Infinity si mě zatím docela chytlo. Teda pořád se bavíme o alternativě k w40k a období kdy zrovna není turnaj a podobně :) U her na 150pts což je spíš menší formát pak hra trvá obvykle do hodinky, takže není problém hru nebo dvě za večer odehrát.

Blood Bowl jsme prozatím šoupli do skříně s tím, že mu ještě někdy dáme šanci. Aktuálně většina z naší OL bandy dává do kupy nějakou tu menší Infinity army a na minimálně na chvíli máme alternativní zábavu. Nicméně naše rozhlížení se po dalších oddychovkách bude pokračovat. Pokud jste na tom podobně, doporučuji akci Combo Strike Event 15.1.2012 v Brně, kde se bude hned několik takových her hrát.

3 komentáře:

  1. Blood Bowl rozhodně není o nic víc random než jiná GW hra, problém je, že "základní" tým za 1M toho tolik neumí a právě teprve v lize po desítkách odehraných zápasů ti hráči teprve něco pořádného umí a i když kostka někdy řekne ne (v každé hře, kde se hází kostkou ten faktor je), tak ho dokážeš značně omezit ať už schopnostmi, které umožňují reroll, vylepšují hody (např. block, dodge, atd.) nebo nějakým nakombením několika hráčů správnými schopnostmi. Chce si to ale pořádně zažít a odehrát proti zkušeným hráčům, pochytit finty. Například pokud můžu pohnout 5 hráči bez hodu kostkou a šestým budu dělat dodge, rozhodně odtáhnu nejdříve těch pět a teprve potom přijdou na řadu ti, kteří už budou muset házet.. když to uděláš obráceně a dodge nehodíš, máš TO a nic jsi v tom kole neudělal. Sice pravidla BB jsou vcelku jednoduchá, zásadní je vědět jak to hrát, není to no brain jako warhammer. Stejně je to s Infinity.

    OdpovědětVymazat
  2. Pěkně napsáno, ale trošku outdated. Hledání jiných alternativních (tohle označení asi 40K hráči nemají rádi) takže spíš "odpočinkových her" se zabývá už povícero lidí. Třeba v Plzni to frčí. Přihřeju si polívčičku. I já zmiňuji některé hry na svém blogu http://warapple.blogspot.com Sice o nich nepíšu tak podrobně, jako Greg, ale aspoň je tak nastřeluji do prostoru.

    A ještě jedna věc. Příliš se o těch hrách neodvažuji mluvit jako o "podivných, hnusných, podezřelých, určitě kravina, atd." hrách, protože jsem je nehrál, jen o nich četl, nebo viděl screenshoty. Velmi dobře si totiž pamatuji dobu, kdy hlavně ze 40K komunity zaznívalo: "Infinity! Nesmírná kravina s naprosto hnusnými a odpornými figurkami. Prostě blbost."
    Uběhlo pár měsíců a ejhle... Nemyslím to tak, že by třeba Greg, nebo Komplik - právě oni dva podobné věci řikali. Myslím, že oni spíš ne.
    Chci jen říct, že všeobecně taková nálada byla.
    Takže... pokud zas někde narazím na nějakou "šitskou" figurkovou hru, asi to o ní jen tak neřeknu, pokud ji nebudu mít zahranou. :-D

    OdpovědětVymazat
  3. Taky si dovolim trochu nesouhlasit se soudem nad BB jakozto random picovinou (to ostatne muze byt i infinity diky kritikacum ;-)). Prave o omezovani rizik a taktizovani kolem nich je cely BB (alespon ja ho tak vidim) a spousta veci se da delat i bez mrte ruznejch schopnosti(samozrejme ze s nema je to zajimavejsi). Samozrejme ze ve vysledku vas muzou zradit kostky a nerikam ze se mi nikdy nestalo ze jsem nefailnull dvojkovej blok s rerollem a blodgem, ale ono se mi taky stalo ze jsem si na miscast ve warhammeru odpalil sam pulku armady a jak uz jsem rikal v infinity ti na blbej hod muze umrit tvuj naprasklej model za 70 bodu na strelbu nejakyho linyho kazaka jenom diky kritikaci. Holt kostky jsou vzdycky faktor a vzdycky se uspesna taktika odvijela od co mozna nejvetsi eliminace jejich vlivu.

    OdpovědětVymazat